Problem zaburzeń snu

Problem zaburzeń snu

Zdrowy rytm okołodobowy i zdrowy sen – klucz do zdrowia psychicznego i fizycznego.

Od tysięcy lat sen i czuwanie naturalnie wyznaczało natężenie światła, wschody i zachody słońca. Obecna cywilizacja funduje nam jednak resetowanie naszego rytmu dobowego poprzez narażenie na czynniki zaburzające wydzielanie melatoniny, naturalnej substancji odpowiedzialnej za sen i wytwarzanej przez nasz organizm z ciemności.

Naukowcy wykazują, że krótka fala światła niebieskiego świecąca w oczy przed snem zaburza rytm snu i czuwania, powoduje zaburzenia snu i zwiększa ryzyko licznych chorób. Najniebezpieczniejsze jest skracanie długości dobowego snu i pogarszanie jego jakości. Ludzie nowoczesnych społeczeństw śpią dziś średnio 2 godziny na dobę mniej niż 60 lat temu – podsumowuje prof. Russell Foster z Uniwersytetu w Oksfordzie. „Jesteśmy skrajnie aroganckim gatunkiem, bo wydaje nam się, że możemy porzucić osiągnięcia 4 miliardów lat ewolucji nakazujących nam aktywność za dnia i odpoczynek w nocy” . Wieczorna ekspozycja na światło spowalnia wydzielanie melatoniny przez co: resetuje nasz rytm dobowy, opóźniając godzinę zaśnięcia i utrudniając pobudkę rano.

Zaburzenie rytmu biologicznego skutkuje: zaburzeniami snu, chorobami układu krążenia, cukrzycą, otyłością. Dotąd byli na nie narażeni głównie pracownicy zmianowi, ale stają się one dziś udziałem również pracujących w pozornie regularnych rytmach ale spędzających czas przy tabletach, telefonach i komputerach. Również z wiekiem spada poziom wytwarzanej przez nasz organizm melatoniny, przez co ludzie starsi o wiele częściej mają problemy z zasypianiem, wybudzaniem w nocy i niedokończonym snem oraz ogólne pogorszenie stanu zdrowia.