O Melatoninie

Melatonina - środku nasenne i leki na bezsenność

Problemy z zasypianiem ma prawie trzy czwarte Polaków. 40% z nas sięga po leki na bezsenność po to, aby w końcu przespać spokojnie całą noc.

Problemy z zasypianiem

Co robić, kiedy wszystkie domowe sposoby zawodzą? Po jakie środki nasenne sięgnąć, aby nie wyrządzić sobie krzywdy? Kiedy wypróbowaliśmy już nie tylko domowe sposoby na bezsenność (szklanka ciepłego mleka, mleko z miodem), wychłodziliśmy sypialnie do granic gęsiej skórki oraz zrezygnowaliśmy z sytych posiłków w ciągu dnia, a nadal mamy problemy z zasypianiem dopada nas złość. Jednak wśród dostępnych preparatów warto znaleźć dobry lek na bezsenność, który pozwoli nam spokojnie zasnąć.

Wśród środków nasennych powinniśmy szukać takich, które zawierają określone substancje ziołowe takie jak: waleriana, chmiel czy kozłek lekarski. Są to rośliny, które wpływają kojąco na nasz układ nerwowy i uspokajają nasz organizm. Nie powodują uzależnień i pomagają spokojnie zasnąć. Warto również pamiętać, że leków na bezsenność nie powinniśmy podawać dzieciom! Przy wyborze odpowiedniego preparatu warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, którzy pomogą dokonać dobrego wyboru. Coraz bardziej znanym lekiem, który pomaga w walce z problemami z zasypianiem jest melatonina. Jest ona hormonem syntetycznym, ponieważ w naszym organizmie wytwarza ją szyszynka. Jej działanie pomaga w uregulowaniu godzin snu i czuwania, dzięki czemu możemy wypoczywać i cieszyć się regeneracją w trakcie nocy. Leki oparte na melatoninie poleca się osobom pracującym w trybie zmianowym. Należy pamiętać, że nie jest ona polecana kobietom w ciąży, osobom mającym zaburzenia hormonalne czy problemy z wątrobą lub nerkami. Nie powinno się jej również stosować z alkoholem.

Wśród wielu leków dostępnych na rynku należy uważać na to, jakie substancje stosujemy. Zanim uciekniemy się do silnych środków nasennych powodujących uzależnienie warto wybrać się do lekarza i skonsultować swoje problemy z bezsennością. Być może wystarczą zwykłe leki ziołowe, które nie powodują skutków ubocznych, a pomogą wypocząć w trakcie nocy.

Melatonina a środki nasenne

Na rynku dostępne jest wiele rodzajów środków ułatwiających zasypianie. Melatonina w odróżnieniu do nich działa w sposób całkowicie naturalny, ponieważ ma na celu uzupełnić niedobór substancji, którą organizm powinien wydzielać samodzielnie. W przeciwieństwie do innych substancji nasennych melatonina ma za zadanie sprawić, by sen stał się naturalny – aby osoba stosująca go zasypiała i budziła się o regularnych porach, a sen nie był przerywany niepokojącym przebudzeniem. Klasyczne preparaty nasenne mają natomiast za zadanie „uśpić” człowieka w dowolnie wybranym przez niego momencie, co nie sprzyja regulowaniu zegara biologicznemu, ale przeciwnie – zachwianiu rytmu dobowego. Melatonina jest najbardziej naturalnym środkiem na zdrowy sen, ponieważ nie zawiera w sobie substancji obcych organizmowi człowieka. Nie wywołuje zmęczenia i otępienia, ale pozwala cieszyć się spokojnym snem w nocy i pełną aktywnością oraz doskonałym nastrojem za dnia – to zdrowy sposób na zdrowy sen.

parallax layer

Zdrowy rytm okołodobowy i zdrowy sen – klucz do zdrowia psychicznego i fizycznego.

Sen jest podstawowym środkiem dla regeneracji każdego organizmu. Dzięki niemu możemy prawidłowo funkcjonować, a nasze ciało nabiera sił na kolejne godziny pracy.

Melatonina na regulację rytmu dobowego

Funkcjonowanie zegara biologicznego człowieka łatwo rozregulować – wystarczy jedna zarwana noc, sen do południa i już pojawiają się problemy z zaśnięciem o rozsądnej godzinie. Zdrowy sen jest podstawą efektywnego funkcjonowania i pracy w ciągu dnia, dlatego warto zadbać o rytm swojego snu. Pomocą może być dostępna w aptekach melatonina.

Melatonina to hormon, wytwarzany przede wszystkim przez szyszynkę, którego wytwarzanie uzależnione jest od pory dnia – powstaje w zależności od natężenia światła. Nie bez kozery mówi się, że melatonina to złoty środek na zdrowy sen, ponieważ reguluje ona fazy snu w nocy i aktywności za dnia.

Usuwanie zaburzeń snu

Melatonina w formie środków farmakologicznych zalecana jest głównie osobom pracującym w trybie zmianowym oraz po przemieszczeniu się w obszar innej niż dotychczasowa strefa czasowa. Organizm człowieka nie jest w stanie sam przystosować się do nowych warunków i wtedy należy wesprzeć go odpowiednią dawką melatoniny – zapewni ona spokojne zasypianie o regularnych godzinach i sprawi, że osoba rzadziej lub w ogóle nie będzie budzić się w ciągu nocy. Melatonina zalecana jest także osobom po czterdziestym roku życia, badania dowiodły bowiem, że organizm takich osób wytwarza mniej tego hormonu, co negatywnie wpływa na zdolność zasypiania. Zaburzenia snu negatywnie wpływają na zdolność do pracy, zarówno intelektualnej jak fizycznej, a także samopoczucie i stosunek do drugiej osoby. Dlatego warto zadbać o zdrowy sen, którego gwarantem jest właśnie melatonina.

Schemat dawkowania melatoniny

Przeciętnie stosowane dawki mieszczą się w granicach od 1 do 5 mg na dobę. W stosowaniu melatoniny w zaburzeniach snu można zastosować dwa sposoby dawkowania.

Pierwszym z nich jest rozpoczęcie terapii od 1mg i w przypadku braku zadawalającego efektu po ok. 2-3 tyg. zwiększenie dawki do 3mg. Jeśli nadal nie odczuwamy poprawy – po ok. 2-3 tyg zwiększamy dawkę do 5mg. Innym sposobem jest rozpoczęcie terapii od dawki 5 mg i w przypadku zadowalającego efektu zmniejszenie jej do 3 mg, a nawet do 1 mg.

Melatoninę należy przyjmować zawsze wieczorem, najczęściej na około godzinę przed snem (ale uwaga, pracujący w rytmie zmianowym powinni brać ją, gdy idą spać, np. w południe czy rano). Działanie melatoniny sprawdza się też w przypadku, gdy zasypiasz bez problemu ale wybudzasz się po kilku godzinach. Wtedy zażywaj melatoninę tuż przed pójściem do łóżka, a także w środku nocy, gdy się obudzisz.

Należy podkreślić, że dawka stosowanej melatoniny oraz długość kuracji powinny być dobierane indywidualnie i zawsze być dostosowane do zapotrzebowania poszczególnej osoby. Pierwszych znaczących korzystnych efektów należy spodziewać się po około 2 tygodniach od początku kuracji, a pełne efekty, które utrwalają się po miesiącu stosowania utrzymują się także przez długi czas po odstawieniu melatoniny.