Bezsenność po 40-tce

Bezsenność po 40-tce

Masz już ponad 40 lat i cierpisz na zaburzenia snu? Nie możesz zasnąć, często kładziesz się spać bardzo późno i w nocy budzisz się kilkakrotnie i przez to stale czujesz się zmęczony i niewypoczęty? Powodem może być niewystarczający poziom melatoniny w twoim organizmie. Melatonina to substancja wytwarzana przez organizm, mająca wpływ na proces zasypiania, jego jakość i długość.

Niestety jej produkcja spada systematycznie wraz z wiekiem. Ludzie po czterdziestym roku życia, a także starsi mają jej w organizmie znacznie mniej niż ludzie młodzi. W czasie pokwitania obserwuje się silny spadek stężeń nocnych melatoniny, który postępuje początkowo powoli, a od 50 roku życia coraz szybciej. To powoduje, że w wieku podeszłym różnice w poziomie między dziennym a nocnym wydzielaniem melatoniny są znikome.

Często nie mamy pojęcia, że nasz organizm działa jak precyzyjny mechanizm. Jedną z jego części jest zegar biologiczny regulowany przez melatoninę – odpowiedzialną za rozpoznawanie dnia i nocy.

To ona sprawia, że nasz organizm wie kiedy spać a kiedy działać. Brak melatoniny oraz inne czynniki sprawiają, że nasz precyzyjny mechanizm zaczyna szwankować. Sen staje się płytki a zasypianie trudne. Rankiem jesteśmy zmęczeni i nieprzytomni, bo nasz organizm nie otrzymał odpowiedniego sygnału i nie odpoczywał w nocy. Badania naukowe potwierdziły, że osoby z niskim poziomem melatoniny śpią gorzej i często budzą się w nocy. Z badań tych wynika także, że poziom melatoniny i jej metabolitów jest niższy u osób z zaburzeniami snu w porównaniu do osób bez takich zaburzeń. Należy pamiętać, iż zaburzenia snu wpływają niekorzystnie na ogólne zdrowie fizyczne osób starszych i towarzyszą często chorobom sercowo-naczyniowym (nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca), zaburzeniom hormonalnym czy spadkowi odporności i towarzyszącą mu zwiększoną zapadalnością na infekcje. Są one także stałym elementem upośledzenia zdrowia psychicznego (spadek satysfakcji z życia, słaba koncentracja i produktywność, depresja, senność w ciągu dnia, nerwowość i niepokój) . Dlatego u osób z zaburzeniami snu korzystne jest uzupełnianie niedoborów naturalnej melatoniny.

W zaburzeniach snu u osób po 40 roku życia oraz w podeszłym wieku pozytywny efekt można uzyskać już po zastosowaniu dawki 3 mg. Melatonina zewnętrznie suplementowana regulując rytm dobowy usuwa przyczyny, a nie jedynie skutki zaburzeń snu, pozwala więc wrócić do normalnego funkcjonowania. Pierwsze efekty widoczne są po ok. 2 tygodniach od rozpoczęcia stosowania. Należy pamiętać, iż regulowanie naszego organizmu trwa pewien czas i musi być bardzo regularne, dlatego na efekt działania należy poczekać. Dłuższe przyjmowanie Melatoniny nie powoduje uzależnień a jedynie w sposób długotrwały reguluje nasz mechanizm. Można ją stosować przez długi okres czasu.